اخلاق حرفه اي در بنگاه هاي املاك

اخلاق حرفه اي در بنگاه هاي املاك

 

در ايران كسب و كار به شكل  سنتي رواج دارد  چرا كه اصول و قواعدي براي كسب و كار به شكل حرفه اي يا تعريف نشده است و يا  قابليت اجرايي ندارد .در دنياي امروز اخلاق حرفه اي در كسب و كار  جايگاه مهمي دارد .  به همين خاطر ما شاهد تدوين استراتژي ملي و برنامه اقدام ملي مسئوليت اجتماعي بنگاه ها توسط تمام كشورهاي اروپايي يا ايجاد مركز مسئوليت اجتماعي و اخلاق كسب و كار  در اتحاديه اروپا هستيم  اما در ايران  عموما اخلاق  حتي در ساده ترين مفهوم آن  در استراتژي  كسب و كار ديده نمي شود  .

 

به گزارش فرصت امروز در كسب و كارهاي ايران تعريف حداقلي از اخلاق وجود دارد و اين حداقل ها نيز رعايت نمي شود در صورتي كه دنيا به سمت اخلاق حرفه اي  حركت مي كند. در اخلاق حرفه اي  حاكميت رفتار اخلاقي در هيات مديره ، رعايت اصول اخلاقي در برابر كاركنان ، رعايت حقوق محيط زيست و رعايت حقوق مشتريان و مصرف كنندگان گستره مفهومي اخلاق كسب و كار را شكل مي دهد.

 

در بازار يكي از عوامل مهم در فروش ، مساله اخلاق است . ايراني ها انساني هايي اخلاق مدارند و همواره دوست دارند در مراودات و معاملات اخلاق به عنوان يك اصل حرفه اي  رعايت شود . طبيعي است با توجه به روحيه ايراني ها به عنوان ملتي فهيم و درست انديش ، به راستي و درستي بيش از هر چيز اهميت دهند .

 

 بنگاه هاي املاك در ايران  نقش مهمي در بازار مسكن  دارند و افراد زيادي همواره به اين مكان ها براي خريد يا فروش مراجعه مي كنند بنابراين  داشتن دستورات اخلاق حرفه اي كسب و كار در بنگاه هاي املاك يك ضرورت اجتماعي و حقوقي است .

 

متاسفانه در ساليان اخير برخي از افراد كم صلاحيت وارد حوزه كسب و كار خريد و فروش املاك  شدند و اعتبار مشاور املاك  را با عملكرد نامناسب خود در نزد مردم  تقليل دادند  چرا كه  هر كس  مي تواند به راحتي بدون تجربه و مهارت و دانش يك شبه وارد اين حرفه شود . در صورتي كه هر كاري مقدمات و تمهيداتي  دارد   اما عملكرد ضعيف اتحاديه املاك در ادوار گذشته باعث شد تا هر كس خود را  مشاور بداند .  در صورتي كه طبق قانون ، دلالي  نياز به كسب پروانه دارد . اين كه بنگاه هاي  املاك مجوز كسب دارند كافي نيست بلكه كساني كه به عنوان مشاور املاك فعاليت مي كنند بايد داراي پروانه فعاليت باشند تا با عملكرد ضعيف خود به اين حرفه  آسيب وارد نكنند .

 

مشاور املاك كسي است كه كليه اصول و قوانين خريد و فروش املاك  در ايران را مي داند و مي تواند  تحليل درستي از بازار مسكن  به دست دهد . بنابراين  بايد براي  مشاور املاك ضوابط و قوانيني وضع شود تا به اين حرفه آسيب بيشتري وارد نشود .

 

اخلاق در بنگاه هاي املاك را مي توان به دو بخش اخلاق فردي و اخلاق حرفه اي كسب و كار تقسيم كرد .  در اخلاق  فردي مشاور املاك  متعهداست تا  با صداقت و راستي و درستي كار كند  و اخلاق انساني را در كارها رعايت كند .  او متعهد است تا  در برابر خريدار و فروشنده فردي صادق ، رازدار ، امانت دار ، با وجدان ، درستكار و با انضباط  باشد و وفاي به قول و فعل  داشته باشد  تا مردم به او در انجام معاملات  اعتماد كنند .

 

  در دنياي امروز اعتماد سازي يكي از اركان مهم در بازاريابي و فروش  به شمار مي رود و تا زماني كه جريان اعتماد سازي به خوبي ميان طرفين شكل نگيرد طبعا خريد و فروشي صورت نمي گيرد . به همين خاطر در عصر جديد تمام فروشندگان دنيا  مي خواهند  راستگو باشند  تا مردم به آنها اعتماد كنند اما متاسفانه  برخي از افراد شاغل در بنگاه هاي املاك  ناآگاهانه   در برابر سوالات خريدار يا فروشنده راست نمي گويند و همين آغازي براي فرو ريختن ديوار اعتماد است . شايد به اين دليل كه تصور مي كنند با دروغ مي توانند  معامله اي صورت دهند در حالي كه  در عصر جديد تنها چيزي كه مي تواند در بازار عامل موفقيت باشد رعايت اصول  اخلاق حرفه اي است.

 

مسكن كالايي گران بهاست و هر شخص در طول عمر خود يك يا دو بار اقدام به خريد مي كند بنابراين  خريدار مسكن با همه خريداران كالاها فرق دارند .  كسي كه قرار است ميليون ها تومان پول براي خريد خود پرداخت كند همه جوانب را به درستي مي سنجد پس اگر مشاوره بر پايه  رعايت اخلاق حرفه اي كسب و كار شكل گيرد احتمال خريد به مراتب بيشتر از زماني است كه با دروغ بي اعتمادي  برقرار مي شود . گاه مشاور املاك واحدي را كه مي خواهد بفروشد  نديده است  و وقتي خريدار از او مي پرسد : آيا واحد مورد نظر نورگيري مناسبي دارد ؟  با قطعيت مي گويد عالي است  از سه طرف شما نور داريد . در صورتي كه مشاور هنوز يك بار  به داخل واحد مربوطه نرفته است. وقتي از واحد مسكوني بازديد صورت مي گيرد  خريدار  بي اعتماد مي شود و در ادامه  هر چه قدر هم حرف راست و درست بر زبان جاري شود خريدار قياس بر همان نور منزل مي گيرد و نهايتا خريدي انجام نمي شود .

 

اگر همه مشاوران  املاك  اخلاق حرفه اي را  در تمام فرايند بازاريابي و فروش رعايت كنند شكي نيست كه سطح درآمد و فروش ماهانه آنها به شكل چشمگيري افزايش مي يابد.  مشاوران املاكي كه امروزه نام و آوازه اي در تهران و شهرستان ها دارند  كساني اند كه  با راستي و درستي  ميان خود و مردم  پل اعتماد بلندي برقرار كردند وامروز با همان اندوخته اعتمادها  به كسب و كار خود رونق مي دهند .