تخته نرد

تخته نرد

نرد يا نرد شير يا وينشير (به انگليسي Backgammon) از بازي‌ هاي فكري و متكي به برنامه‌ ريزي، روش، شمارش و شانس است. در اين بازي دو نفره، طرفين مهره‌ هاي خود را بر اساس دو عددي كه بر روي تاس نقش مي ‌بندد در جهت حركت عقربه ‌هاي ساعت يا خلاف آن حركت مي ‌دهند و در آخر از صفحه بازي خارج مي‌سازند، در پايان بازيكني برنده خواهد بود كه زودتر همه مهره‌ هاي خود را از زمين بازي خارج نمايد.

اين بازي در ميان مردم خاورميانه و مردمان اروپاي شرقي و همچنين، ايران، افغانستان و تاجيكستان رايج است. در بعضي از مناطق ايران به اين بازي نردستان يا تخته نردستان مي‌ گويند. كاوشهاي باستان ‌شناسي در شهر سوخته نشان مي‌ دهد اين بازي در ???? سال پيش از ميلاد در ايران وجود داشته‌ است. مجموعه‌ اي به ‌شمار ?? مهره و دو تاس در يك صفحه‌ اي كه نگاره ‌اي از مار بر روي آن است و در شهرسوخته يافت شده ‌است ??? تا ??? سال كهنتر از آني است كه در شهر اور يافت شده‌ است.

 

نياي تخت نرد: در ميان تمامي مردم جهان ايران به عنوان سرزمين مادري اين بازي شناخته شده‌ است. نخستين بازي ساخته دست بشر روي اين كره خاكي كه در واقع نياي تخت نرد و شايد شطرنج هم شناخته مي‌شود و مربوط به حدود ? هزار سال پيش و در زمان تمدن عيلام در خوزستان منطقه ايذه وشوش مي‌باشد، صفحه بازي اي است كه در شهر سوخته ي سيستان و بلوچستان از گور باستاني موسوم به شماره ??? به همراه ?? مهره آن كشف شده و از چوب آبنوس و به شكل ماري است كه ?? بار به دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته ‌است. مهره ‌ها و تاس‌ هاي اين بازي با تاس‌هاي امروزي كاملاً متفاوت بوده‌ است و در يك ظرف سفالي در كنار صفحه بازي قرار داشتند و از سنگ‌ هاي رايج در شهر سوخته يعني از لاجورد، عقيق و فيروزه بوده ‌است. تا پيش از اين گمان مي‌رفت كه صفحه بازي پيدا شده در گورستان سلطنتي اور در بين‌ النهرين (عراق كنوني) كهن ‌ترين بازي ساخته شده به دست بشر مي باشد. نمونه ديگري از قديمي ‌ترين بازي‌هاي صفحه و مهره ‌اي دنيا كه كشف شده مربوط به پنج هزار سال پيش و به شكل عقاب و عقرب از جنس سنگ صابوني در حاشيه هليل رود در جيرفت كرمان در پي كاوش‌ هاي يوسف مجيد زاده كشف شد و داراي سوراخ‌ هايي (خانه‌هايي) است كه مهره‌ ها در آن جاي مي‌ گرفتند. نمونه ‌هاي ديگري نيز از بازي ‌ها در تپه سيلك كاشان، صخره‌ هاي جزيره خارگ در خليج پارس كشف شده‌ است. محققان اين نوع بازي‌ هاي صفحه و مهره ‌اي كه تعداد بيشتر و نمونه ‌هاي كهن تر آن‌ ها در ايران كشف گرديده و البته در بين ديگر ملت‌ هاي كهن دنيا مانند چين، مصر و… نيز وجود داشته را نياي بازي امروزي نرد ناميده ‌اند. در واقع همه اين بازي‌ هاي ابتدايي به گونه‌ اي بودند كه تعدادي سنگ يا مهره را در صفحه‌ اي كه داراي خانه‌ هايي به تعداد مختلف بوده جا به ‌جا مي‌ كردند و مهره ‌ها را از يك نقطه آغازي به يك نقطه پاياني مي ‌رساندند. درباره چگونگي پيدايش نرد امروزي كهن‌ ترين اسناد موجود در جهان كه بر وجود تخت نرد به صورت امروزي دلالت دارند، اسناد كاملاً معتبر و تاريخي ايراني است كه از ساخت اين بازي در زمان ساسانيان به دست بزرگمهر كه وزير باهوشي بوده خبر مي‌دهند.

سند نخست يك نوشته پهلوي بنام چترنگ نامك (ماتيكان چترنگ يا گزارش شطرنج) اين بازي را بزرگمهر در پاسخ به بازي شطرنج كه پادشاه هندوستان براي انوشيروان مي ‌فرستد ابداع مي‌ كند و به پاس اردشير بابكان، بنيانگذار سلسله ساساني آن را نيو اردشير به معناي اردشير نجيب نام مي ‌نهند. بنا به متن كتاب چترنگ نامك، بزرگمهر در ساخت تخت نرد از نمادهاي گوناگوني كه عموماً مربوط به باورهاي زرتشتي است الهام مي‌گيرد. مانند تشبيه صفحه بازي به كره زمين، چهار بخش زمين بازي به چهار فصل سال، سياهي و سپيدي مهره‌ ها به شب و روز، تعداد مهره‌ها به تعداد روزهاي يك ماه، گردش تاس‌ ها به چرخش افلاك و ستارگان و گردش مهره ‌ها به حركت مردمان تشبيه شده ‌است. همچنين چيدن مهره‌ها در آغاز بازي به آفرينش دنيا و برخورد و گذر مهره‌ ها از يكديگر را به برخورد و گذر انسان‌ها به هم در اين زندگي و در انتها بيرون رفتن آن‌ ها از صفحه بازي به مرگ تشبيه گرديده ‌است. نماد پردازي حتي در شرح شماره تاس ‌ها نيز ديده مي ‌شود كه ? نشان اهورامزدا، ? نشان دو مينو (انگره مينو و سپنتا مينو)، ? نشان انديشه، گفتار و كردار نيك؛ ? نشان عنصرهاي چهارگانه خلقت يعني آب، باد، خاك، آتش؛ ? نشان پنج روشني خورشيد، ماه، ستاره، آتش، آذرخش و ? به شش گاهنبار مانند شده‌است. در تلمود نيز به اين بازي اشاره شده ‌است و جالب اينجاست كه جمع اعداد رو به روي هم در طرفين تاس‌ها همواره هفت يعني عددي كه براي ايرانيان گرامي بوده‌ است مي‌باشد. چنانكه در برابر يك، شش نهاده ‌اند و در مقابل دو، پنج و در مقابل سه، چهار.

سند دوم ظرف نقره‌ اي بازمانده از دوران ساسانيان است كه در نقوش اين ظرف نشان مي‌دهد سربازان ساساني به بازي نرد و كشتي مشغول هستند.

سند سوم شاهنامه فردوسي است كه در بخش «در نهادن شطرنج» اينبار در قالب شعر به داستان ساخت تخت نرد مي‌پردازد، داستان با اين اشعار آغاز مي‌شود:

سپاس از خداوند خورشيد و ماه – كه رَستم ز بوزرجمهر و ز شاه

چون اين كار دلگيرت آمد به‌ بُن – ز شطرنج بايد كه رانم سَخُن

چنين آگهي يافت شاه جهان – ز گفتار بيدار كار آگاهان

كه آمد فرستاده? شاه هند – ابابيل و چتر و سواران سند

بياورد پس نامه‌اي بر پرند – نبشته به نوشين روان راي هند

بدانند هر مهره‌اي را به نام – كه گويند پس خانه او كدام

پياده بدانند و پيل و سپاه – رخ و اسپ و رفتار فرزين و شاه

گر اين نغزبازي به جاي آورند – درين كار پاكيزه راي آورند

همان باژ و ساوي كه فرمود شاه – بخوبي فرستم بران بارگاه

و گر نامداران ايران گروه – ازين دانش آيند يكسر ستوه

چو با دانش ما ندارند تاو – نخواهند زين بوم و بر باژ و ساو

بازيهاي تخته‌ اي براي هزاران سال در مصر و آسياي جنوب غربي وجود داشته ‌است كه بازي باستاني سينيت و نگاره‌هاي مقبره‌هاي بزرگ نشان دهنده اين واقعيت است.

تخته نرد در جمهوري اسلامي

برخي از مراجع شيعه تخته نرد را حرام مي‌دانند و برخي ديگر آن را در حالي كه به نيت قمار نباشد جايز مي‌دانند. اولين مجوز رسمي تخته نرد در جمهوري اسلامي در آبان ???? توسط اداره كل ورزش و جوانان استان فارس صادر گرديد اما به سرعت اين مسئله با واكنش روحانيان شيراز مواجه شد. آنان اين مجوز را مايه شرمساري شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت عنوان كردند و خواستار توضيح مقامات ورزشي استان شدند. آن‌ها معتقدند تخته نرد چون با تاس بازي مي‌ شود يك بازي فكري نيست.

امروزه تخته نرد از بازي هاي رايج در سرتاسر دنيا براي قمار مي باشد و نيز با تمام سخت گيري هاي صورت گرفته اين بازي همچنان در ميان مردم ايران، افغانستان و تاجيكستان رواج دارد، آنچنان كه در توضيحات نام مجله نيز آمده است ابوالفرج محمدبن عبيدالله نيز در بازي نرد تبحر بالايي داشته است.

 

نكاتي كه در انتخاب پرده اهميت دارد؟

نكاتي كه در انتخاب پرده اهميت دارد؟

cc0_p1.jpg

يكي از مهم ترين اركان چيدمان خانه هاي ايراني پرده است كه هميشه خانم ها به آن توجه ويژه اي داشته و دارند.

پرده عنصر اصلي در طراحي دكوراسيون داخلي منزل بوده و مي تواند تركيبي از رنگ ها و مدل هاي گوناگوني را به تناسب ساختمان و وسايل منزل داشته باشد.

انتخاب درست پرده از لحاظ رنگ، مدل و جنس پارچه و تناسب آن با ساير لوازم منزل جلوه بسيار زيبايي به خانه شما مي دهد. در اين مقاله قصد داريم به بررسي نكات مهمي كه هنگام انتخاب پرده بايد مد نظر قرار دهيد، بپردازيم.

از آن جايي كه امروزه افراد با كمبود وقت مواجه هستند ديگر مانند گذشته زمان كافي براي خريد كردن نداشته و اكثر كارهاي خود را از طريق اينترنت و فضاي مجازي انجام مي دهند. از اين رو ما در وب سايت آقاي پرده شرايطي را فراهم كرده ايم كه شما بتوانيد تنها از طريق تماس يا پيام با كارشناسان فروش ما ارتباط بگيريد؛ تيم مشاوره ما به منزل يا محل كار شما مراجعه مس كنند و شما مي توانيد با نمونه پارچه هاي مختلف آشنا شده و از پيشنهادات و راهنمايي هاي تيم حرفه اي و باتجربه آقاي پرده استفاده كنيد.

ubic_p2.jpg

نكته اي كه بايد هميشه در انتخاب پرده به آن دقت داشته باشيد اين است كه پرده اي كه مي خواهيد انتخاب كنيد بايد با چيدمان و دكوراسيون خانه شما همخواني داشته باشد.

انتخاب مدل و رنگ پرده نشان دهنده حال هواي منزل شما و ساكنان آن است؛ پس تا آن جا كه ممكن است و با ساير عناصر دكوراسيون منزل شما همخواني درد، از مدل هاي شاد و رنگ هاي روشن استفاده كنيد. در ادامه به 10 نكته طلايي كه حين انتخاب پرده بايد به آن ها توجه كنيد، مي پردازيم:

1-اندازه گيري پرده نياز به تخصص دارد و اگر شما تجربه اين كار را نداريد حتما از افراد حرفه اي استفاده كنيد. زيرا ابعاد پرده در اجرا به شدت مهم است و ابعاد درست زيبايي پرده را دو چندان مي كند.

2-اگر احساس مي كنيد كه تعداد پنجره هاي منزل شما كافي نيست، حتما از پرده هايي با جنس تور و حرير استفاده كنيد تا نور كافي در منزل داشته باشيد. هنگام خريد پرده پذيرايي اگر به سراغ پارچه هاي توري يا حرير مي رويد به كيفيت پارچه دقت داشته باشيد؛ چرا كه اين پارچه ها درجه بندي كيفي مختلفي دارند و پارچه هايي كه از الياف مصنوعي تشكيل شده اند كيفيت پايين تري داشته و مناسب اين فضا نيستند.

3-اگر پنجره هايي با ابعاد بزرگ داريد و نگران پوشيده شدن بخش زيادي از ديوارها هستيد، مي توانيد از تورهاي تقريبا هم رنگ ديوارها استفاده كنيد. در اين مورد نيز از تجربه افراد متخصص استفاده كنيد تا بهترين انتخاب را داشته باشيد.

4-فضاي داخلي منزل چهار ركن اساسي دارد؛ سقف، ديوار، كف و مبلمان. اما دقت داشته باشيد كه بهتر است در چيدمان نهايي يكي از اين عناصر را به عنوان عنصر اصلي و ساير عناصر را براي تقويت ديگر موارد در نظر بگيريد.

5-در انتخاب مدل پرده دقت كنيد كه نور را به اندازه كافي تامين كند؛ مدل هاي زيادي هستند كه امكان تنظيم نور عبوري را در اختيار شما قرار نمي دهند و همين نكته مي تواند تاثير منفي در دكوراسيون منزل شما داشته باشد.

6-يكي از پرسش هايي كه همواره در انتخاب پرده ها مطرح مي شود اين است كه آيا پرده پارچه اي در كنار پرده كركره اي مي تواند قرار بگيرد يا خير؟ درست است كه در نگاه اول اين دو مدل پرده با هم تفاوت دارند، اما شايد برايتان جالب باشد كه اهالي فن اين حوزه معتقد هستند كه اين دو مدل پرده به شرط آن كه به درستي در كنار هم قرار بگيرند مي توانند جلوه خاصي داشته و به زيبايي محيط بيفزايند.

 

7-يكي ديگر از نكاتي كه از جانب متخصصصان اين حوزه توصيه نيز مي شود اين است كه براي مكان هايي كه قصد استراحت در آن را داريد از پرده هاي شيد و زبرا استفاده كنيد. زيرا اين پرده ها قابليت كم و زياد كردن نور را دارند. به اين نكته توجه كنيد كه خريد پرده زبرا و انتخاب طرح و رنگ متناسب با فضا و دكوراسيون داخلي با توجه به تنوع زياد اين مدل از پرده هميشه كار سختي بوده و بايد حتما از تجربه و راهنمايي فروشندگان استفاده كنيد و از آن ها بخواهيد تا نمونه كارهاي مختلف را به شما نشان دهند و با كمك آن ها بهترين گزينه را انتخاب كنيد.

8-يكي از دغدغه هاي اصلي در انتخاب پرده اندازه قد آن است. البته اين موضوع كاملا به سليقه شخصي شما بستگي دارد؛ چرا كه مي توان به هر ميزان قد پرده را در نظر گرفت. به طور مثال انتهاي پرده هم سطح زمين باشد يا اينكه مقداري روي زمين كشيده شود.

9-براي حاشيه پرده و نصب چوب پرده 2.5 سانت در نظر بگيريد. اين اندازه باعث شكيل تر شدن پرده شما مي شود.

10-نكته آخر اينكه هميشه پرده را در بالاترين حد نسبت به سقف نصب كنيد؛ اين كار سبب مي شود تا طرح و مدل پرده به خوبي نمايان شده و زيبايي پرده چند برابر شود.

منبع: شفقنا

 

برخي از فوايد نرم افزار پخش مويرگي

برخي از فوايد نرم افزار پخش مويرگي

 

cvhd_b1.png


نرم افزار توزيع پخش مويرگي چيست؟

به نقل از شوشان نرم افزار توزيع پخش مويرگي راهكاري است كه فرآيندهاي مهم تجاري مانند حمل و نقل، مديريت مالي، توليد، امور مالي را در بر مي گيرد و آنها را در يك بسته مشترك كه در آن داده ها مشترك است ادغام مي كند. اين امر باعث مي شود تا اتوماسيون گردش كار و سريعتر انجام عمليات انجام شود.

 
مديريت توزيع دقيقاً چيست؟

امروز مديريت توزيع به طور فزاينده اي پيچيده تر شده است توليد كنندگان در حال تبديل شدن به توزيع كنندگان و حتي خرده فروشان خود هستند. معمول است كه انبارها يك جبهه خرده فروشي در سايت داشته باشند. حمل و نقل قطره (سفارشات منفرد) نيز برجسته تر شده است، به خصوص در مورد خرده فروشان آنلاين.

فروشگاه ها و مغازه ها هنوز هم به صورت عمده سفارش مي دهند، اما در مقادير كمتري به منظور جلوگيري از اضافه برداشت و موجودي بيش از حد. خرده‌ فروشان آنلاين اغلب قبل از اطمينان از تقاضا، مايل به سفارش سفارشات عمده نيستند و از حمل و نقل قطره استفاده خواهند كرد.

اين راه حل به ويژه براي تجارت هايي كه در مناطق مختلف جغرافيايي گسترش يافته و داراي ويژگي هاي كنترل دسترسي است، به خوبي كار مي كند. مناسب براي انواع صنايع، از جمله ساخت و ساز و مهندسي، مؤسسات آموزشي، مراقبت هاي بهداشتي، هنري و رسانه اي، سازمآنهاي غير دولتي، IT و فناوري، مديريت رويداد، ايمني عمومي و خدمات و مشاغل نگهداري، اين نرم افزار بهترين شيوه هاي صنعتي را دارد كه درست در آن قرار گرفته است.

 مديريت توزيع شامل پيگيري مداوم منابع شركت مي باشد تا اطمينان حاصل شود كه از آنها به بهترين وجه و كارآمدترين روش ممكن استفاده مي شود. نه تنها اين، بلكه فرايند ارسال انواع محصولات از مكآنهاي توليدي به انبارها و يا كاربر نهايي از طريق يك معامله فروش است. در اصل، مديريت توزيع همه چيز به دست آوردن محصولات مناسب به دست افرادي است كه آنها را سفارش مي دهند و راه هايي براي بهينه سازي اين فرايند و پيدا كردن هرچه سريع تر آن پيدا مي كنند.

 نرم افزار پخش مويرگي يك سيستم مديريت توزيع قدرتمند است كه مديريت موجودي شما را ساده تر، محاسبه نقاط ترتيب خودكار را انجام مي دهد، پيش بيني موجودي را فعال مي كند، با راه حل هاي حسابداري و حمل و نقل شما و ساير موارد ديگر ادغام مي شود.

اين نرم افزار يكي از معتبرترين نرم افزارهاي حسابداري محسوب مي شود، زيرا عملكردهايي را براي مديريت هزينه و برنامه ريزي مالي فراهم مي كند. علاوه بر اين، نرم افزار پخش مويرگي با عملكردهايي براي مديريت موجودي، توليد و خريد، زنجيره تأمين شما را كامل مي كند. به همين ترتيب، ماژول مديريت سرمايه انساني پلتفرم به شما كمك مي كند تا ضمن به حداقل رساندن هزينه ها، بهره‌ وري تيم خود را بهبود بخشيد.

 

    داشبورد قابل تنظيم

 

 نرم افزار پخش مويرگي داشبورد درجه يك را ارائه مي دهد كه با توجه به نياز كاربر قابل پيكربندي است. اين داشبورد مي تواند در رديابي KPI ها در برابر اهداف سازماني كمك كند.

 

    ويژگي هاي پيشرفته براي حسابداري و مديريت مالي

 

 اين پلتفرم ويژگي هاي مديريت چرخه عمر دارايي هاي ثابت و شناسايي پيشرفته درآمد را ارائه مي دهد. همچنين اين نرم افزار تضمين مي كند كه تجارت شما با استانداردهاي مختلف حسابداري بين المللي مطابقت دارد.

 

    مقياس پذيري آسان

 

نرم افزار پخش مويرگي بسيار مقياس پذير است به طوري كه مي تواند با شركت شما رشد كند. عملكردهاي آن كاملاً قابل ارتقا است و همچنين در صورت نياز مي توانيد ويژگي هاي بيشتري را نيز اضافه كنيد.

 

    ويژگي هاي قدرتمند تجزيه و تحليل

 

 نرم افزار پخش مويرگي داراي ويژگي هاي هوش تجاري داخلي است كه به شما كمك مي كند عملكرد سازمان خود را تحت نظر داشته باشيد و داده هاي خود را با يك فرمت قابل درك تصور كنيد.

نرم افزار پخش مويرگي، يك نرم افزار پيگيري دارايي پيشرو است كه توسط هزاران شركت در سراسر جهان استفاده مي شود.

اين نرم افزار داراي بسياري از ويژگي هاي اضافي است كه به شما در صرفه جويي در منابع و هزينه ها كمك مي كند، از جمله هدف قرار دادن استقرار ها بر اساس گروه هاي پويا، تكرار سايت از راه دور و شبكه بيداري.


نرم افزار پخش مويرگي يك كليد بزرگ براي موفقيت كسب و كار شما است.

 اين برنامه به شما كمك مي كند تا با اجراي ويژگي هاي نرم افزاري پيشرفته آن، در وقت و هزينه زيادي صرفه جويي كنيد. در اينجا چهار دليل وجود دارد كه بايد از نرم افزار پخش مويرگي در تجارت خود استفاده كنيد پس انداز كنيد.

 نرم افزار پخش مويرگي به شما كمك مي كند تا سطح موجودي خود را با كمك نقاط ترجيح خودكار، گزارش هاي موجودي دقيق، ابزار پيش بيني و موارد ديگر تعادل برقرار كنيد تا از منابع خود نهايت استفاده را ببريد.

 

منبع : فرارو

 

كود هاي شيميايي

tl0j_n1.jpeg 

كود شيميايي به مواد معدني گفته ميشود كه داراي يك يا چند عنصر مورد نياز براي تغذيه گياهان هستند. اين كودها باعث افزايش رشد گياه شده و از طريق فرآيندهاي شيميايي توليد ميشوند. علاوه بر اين، كودهاي شيميايي موجب افزايش اثربخشي خاك با اصلاح نگهداري آب و هواي آن ميشود.

امروزه كودهاي شيميايي در تامين چيزي در حدود ?? تا ??% از منابع غذايي جهان نقش دارند. كود شيميايي مي تواند هم به خاك اضافه شود، هم مستقيما به برگ گياهان پاشيده شود، ويا آن را در آب حل كرد و به خاك گياهان اضافه كرد. كودهاي شيميايي به منظورافزايش كيفيت خاك، افزايش ميزان محصول و يا ارتقاء كيفيت محصول توليدي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين كودها به دليل معدني بودن بلافاصله تجزيه شده و در اختيار گياه قرار مي‌گيرند و بنابراين باعث افزايش سرعت رشد و عملكرد كيفي و كمي گياه در زمان كمتر مي‌شوند.

روش‌هاي مصرف كودهاي مختلف با توجه به نحوه جذب و پايداري آنها متفاوت است. عناصر مورد نياز به دو دسته پر مصرف(ماكرو) و كم مصرف(ميكرو) تقسيم مي‌شوند. عناصر پر مصرف مانند ازت(نيتروژن)، فسفر، پتاسيم، گوگرد، كلسيم و منيزيم و عناصر كم مصرف شامل: آهن، مس، بور، روي، كلر و موليبدن مي‌باشد. انواع زيادي از كودهاي شيميايي وجود دارند كه به شكل‌هاي پودري، گرانوله، مايع و گاز توليد مي شوند و مورد مصرف كشاورزان قرار مي‌گيرند.

  • دلايل استفاده وتاثيرات كمبود برخي عناصر اصلي در رشد گياهان

كودهاي شيميايي اكثراً شامل تركيباتي از عناصر سه گانه نيتروژن، فسفر و پتاسيم مي باشند، كه جهت افزايش توليد محصول به خاك اضافه مي شوند.

عموماً گياهي كه دچار كمبود نيتروژن باشد كوچك بوده و رشد كندي دارد؛ زيرا اين گياهان نيتروژن مورد نياز براي ساخت مواد بنيادي و ژنتيكي را به طور كافي ندارند. اين گياهان به دليل نداشتن كلروفيل كافي غالبا سبز كم‌رنگ يا مايل به زرد هستند. برگ‌هاي پيرتر دچار بافت‏‌مردگي شده و مي‌ميرند.در اين كود نيتروژن (ازت) به ? شكل اوره (?? درصد)، نيترات (? درصد) و آمونيوم (? درصد) وجود دارد. به همين دليل در زمان هاي مناسب پس از كوددهي جذب اين عنصر توسط گياه صورت گرفته و راندمان جذب افزايش مي يابد.

چنانچه گياه دچار كمبود فسفر باشد، نشانه هايي به طورقطع در گياه ظاهر مي شود. به طور مثال رشد گياه بسيار كند شده و يا متوقف مي شود.اين گياهان اغلب دچار ريزش برگ و يا ريزش شكوفه ميشوند و برگشان دچار تغيير رنگ شده و معمولا حاشيه ي برگ ها ارغواني و يا قرمز رنگ مي شود.

گاهي علائم كمبود فسفر شبيه به كمبود نيتروژن در گياهان مي‌باشد. در كمبود فسفر رشد بخش هوايي و ريشه كند و يا متوقف مي‌شود. برگ گياهان كوتاه، باريك و نازك شده و در اين حالت دمبرگ‎ها زاويه كوچكي را با شاخه تشكيل مي‌دهند. رشد طولي گياه عمودي مي شود و شاخه‌هاي جانبي كمتر رشد مي‌يابند. برگ‎ها به رنگ سبز تيره مايل به آبي يا ارغواني در مي‌آيند و گاهي لكه‌ها و يا نوارهايي به همين رنگ بر روي پهنك برگ‎ها ظاهر مي‌شود. تعداد برگها كاهش يافته، جوانه‌ها مي‌ميرند و تعداد شكوفه‌ها نيزكاهش مي‌يابد. بنابراين از محصول ميوه نيز كاسته مي‌شود. در هنگام كمبود فسفر در بعضي از ميوه ها، گوشت ميوه نرم و شيره ميوه خيلي ترش و خاصيت انباري آن كم مي‎شود.

اگر گياهان دچار كمبود پتاسيم شده باشند، نوك و حاشيه برگ هايشان بخصوص در برگ هاي پاييني دچار سوختگي مي شود كه اصطلاحاً به آن نوك سوختگي يا لب سوختگي گفته مي شود. همچنين زماني كه كمبود پتاسيم در گياهي به وجود آيد، تشنگي گياه سريع تر خودش را نشان داده و گياه سريعاً پژمرده شده و شادابي خود را از دست مي دهد. چنانچه گياهان دچار كمبود پتاسيم شوند، اغلب علائم زير را از خود بروز مي دهند. توقف رشد در حالت عمومي، كوتاه شدن ميان گره ها و كوتاه ماندن برگ‎ها، ميوه ها نوك كشيده شده و عدم تكامل در قسمت دم ميوه.

  • كاربرد و موارد مصرف عناصر اصلي

كمك به فتوسنتز و بهبود كيفيت محصول، افزايش بذر و ميوه، رشد سريعتر شاخ و برگ گياه از مزاياي استفاده ازكودهاي حاوي نيتروژن مي باشد. همچنين نيتروژن از عناصر تغذيه اي مهم در افزايش عملكرد مي‎باشد و به رشد بهينه گياهان كمك مي كند.

فسفر به ايجاد يك سيستم ريشه دهي قوي و سالم در گياهان كمك مي‎كند. درصد بالاي فسفرموجب تحريك ريشه زايي، افزايش گلدهي و افزايش تشكيل ميوه مي شود. فسفر مهمترين عامل در روند صحيح فتوسنتز براي گياه است.همچنين فسفر به ريشه زايي بيشتر و ازدياد شكوفه ها نيز كمك مي‎كند.

پتاسيم موجود در كود به بهبود ميوه دهي و يا پر شدن دانه كمك مي كند و تأثير به سزايي بر رنگ آوري محصولات زراعي، باغي و گلخانه اي مي‎گذارد و در نهايت باعث افزايش كمي و كيفي محصول مي‎گردد. پتاس در گياهان زينتي به گلدهي و در درختان ميوه به درشت شدن ميوه كمك چشمگيري مي‎كند. كودهاي حاوي مقادير بالاي پتاسيم موجب رسيدن ميوه و افزايش كيفيت محصول مي گردد. عموما كودهاي حاوي پتاسيم در رشد قوي ساقه، حركت آب در گياهان، پيشرفت گلدهي و باروري گياهان موثرند.

  • توضيحات فني

اگر چه نيتروژن بيشترين اتمسفر را تشكيل مي دهد، اما در شكلي است كه براي گياهان قابل دسترس نيست. نيتروژن مهمترين كود است، زيرا اين عنصر در DNA، پروتئين و ديگر اجزاي گياه (مانند كلروفيل) موجود است و در رشد برگها بسيار موثر است. تنها برخي از باكتريها و گياهان ميزبان آنها (به ويژه حبوبات) مي توانند نيتروژن موجود در اتمسفر (N2) را با تبديل آن به آمونياك تثبيت كند. فسفات مورد نياز براي توليدATP و DNA، حامل انرژي اصلي در سلول ها، و همچنين برخي از چربي ها مورد نياز است.

نيتروژن در گياهان به صورت هاي نيترات ،يون آمونيم و اوره قابل جذب مي باشد. نيترات آمونيم %?? نيتروژن داشته و هر دو فرم نيتروژن آن قابل جذب توسط گياه مي باشد. اين كود داراي پايداري بيشتر نسبت به كود اوره (رايج ترين كود مصرفي كشاورزي در ايران) مي باشد. اوره تركيب آلي بوده و به همين فرم قابل جذب توسط گياه مي باشد. از اوره در محلول پاشي برگ گياهان نيز استفاده ميشود. اوره و نيترات آمونيم را مي توان قبل از كاشت محصول و بعد از آن كه گياه مقداري رشد كرد به خاك افزود.

به طوركلي، درصد فسفر كودهاي شيميايي به صورت درصد اكسيد فسفر ذكر مي شود. اسيد فسفريك كه از تجزيه مواد آلي خاك حاصل مي شود قابل جذب گياه است، اما به صورت كود شيميايي مصرف نميشود. بخش اعظم كودهاي فسفري كه به خاك داده مي شود به وسيله كلسيم در خاك هاي قليايي و به وسيله آهن و آلومينيوم در خاكهاي اسيدي تثبيت مي گردد. معمولاً كود هاي فسفري كه به خاك داده ميشود در سال اول به صورت قابل جذب گياه باقي مي ماند و بخش كمي نيز طي سالهاي آينده قابل جذب گياه مي شود. اين عنصرعموما موجب توسعه ريشه ها، گل ها، دانه ها، ميوه ها مي شود.

ميزان محلول بودن و حركت كود فسفره در خاك بسيار محدود است. كودهاي فسفره را قبل از كاشت بايد به خاك داد و آنها را مستقيماً در ناحيه توسعه ريشه قرار داد. حداكثر ميزان محلول فسفر در pH ? تا ?/? مشاهده مي شود. بنابراين رساندن pH خاك به اين حدود مي تواند در افزايش محلول بودن و جذب فسفر اثرگذار باشد. تغيير pH خاك در خاكهاي اسيدي با اضافه كردن آهك و در خاكهاي قليايي با اضافه كردن كودهاي اسيدي يا گوگردي انجام پذير است.

اغلب كودهاي پتاسيم  محلول در آب هستند و نحوه ي اضافه كردن آنها به خاك نقش زيادي در اثر بخشي كود ندارد. كلريد پتاسيم فراوانترين تركيب پتاسيم در طبيعت است. كمبود پتاسيم بيشتر در خاك هاي اسيدي و خاك هاي شني ديده مي شود، اما كمبود آن در ساير خاك ها تحت شرايط آبياري و برداشت مقدار زيادي محصول (به ويژه يونجه) نيز مشاهده مي گردد. سولفات پتاسيم معمولترين كود پتاسيم است كه در زراعت مصرف مي شود. پتاسيم از تجزيه اوليه بقاياي گياهي نيز به خاك اضافه مي شود، اما هوموس خاك بعنوان منبع قابل توجه پتاسيم به شمار نمي رود، زيرا پتاسيم بوسيله مواد آلي تثبيت نمي گردد.

نيترات پتاسيم داراي ??% اكسيد پتاسيم است، اما كودي گران قيمت مي باشد. خاكهايي كه مقدار زيادي رس از نوع ورمي كولايت و ايليت دارند پتاسيم را تثبيت مي كنند. كلريد پتاسيم داراي مقدار زيادي پتاسيم (?? تا ??%) مي باشد. با اين حال مصرف بي رويهي كلريد پتاسيم در مواردي كه به مقدار زيادي پتاسيم نياز است چندان مطلوب نيست؛ زيرا احتمال مسموميت ناشي از فراواني كلر پيش ميآيد. با اين كه مقداري كلر براي محصولاتي مانند توتون و پنبه لازم است، اما زيادي كلر در خاك موجب نقصان كيفيت در توتون و آبدار شدن غده سيب زميني مي شود.

 

انواع كانكتورهاي شبكه كدام اند؟

 

كانكتور قطعه اي مي باشد كه به بخشي از كابل متصل شده و بخشي از سيستم كابل كشي را به پايان مي رساند و در واقع يك نقطه ي ورودي را براي دستگاه هاي شبكه همچون رايانه، روتر و هاب را فراهم مي سازد.

كانكتورها داراي انواع مختلفي مي باشند، آن ها را مي توان با توجه به ويژگي هاي ظاهري و همچنين خصوصيات جفت گيري از يكديگر متمايز نمود؛ از قبيل جك ها و شاخه ها كه كانكتورهاي نر محسوب مي شوند يا پريزها و درگاه ها كه كانكتورهاي ماده به حساب مي آيند. آن ها همچنين مي توانند با توجه به نحوه ي پيكربندي اتصالات متفاوتي كه دارند از يكديگر تميز داده شوند، به عنوان مثال اتصالات DB9 و DB15 كه به ترتيب داراي ? و ?? پين مي باشند. يكي ديگر از راه هاي تمايز دادن كانكتورها نسبت به هم نوع رابط هاي الكتريكي مي باشد كه از آنها پشتيباني مي كنند.

موارد زير نمونه اي از كانكتورهاي مختلف مي باشند:

كانكتورهاي رابط سريال مانند RS-232 و V.35

كانكتورهاي اترنت مانند كانكتورهاي RJ-45 و BNC

كانكتور كابل كشي فيبر نوري مانند كانكتورهاي SC و ST

به معناي واقعي كلمه ده ها نوع از كانكتورهاي گوناگون در شبكه مورد استفاده قرار مي گيرند كه متخصصين حرفه اي شبكه بايستي با بسياري از آن ها آشنايي كامل داشته باشند.

كانكتور BNC

اتصال دهنده يا همان كانكتور BNC مجموعه اي از كانكتورها مي باشد كه جهت متصل نمودن كابل كشي كواكسيال تينت به اجزاي مختلف شبكه مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور BNC مجهز به يك مكانيزم پيچش و قفل بوده كه اين مكانيزم منجر به فراهم شدن يك اتصال مطمئن و ايمن بين سيستم كابل كشي شبكه و تجهيزات مي شود.

به طور كلي كانكتورهاي BNC در شبكه هاي ??Base2 اترنت كاربرد دارند. انواع مختلف كانكتورهاي BNC موارد زير را شامل مي شود:

كانكتور كابل BNC كه به انتهاي يك كابل تينت لحيم كاري و يا جوش داده شده است.

كانكتور BNC T كه به جهت متصل نمودن كارت رابط شبكه (NIC) به يك بخش از كابل تينت مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور BNC barrel كه به منظور متصل نمودن دو قطعه كابل تينت استفاده مي شود.

پايانه ي BNC كه يك پايانه ي ?? اهمي را در پايان آزاد كابل تينت فراهم مي سازد.

كانكتور DB

كانكتور DB به هر نوع كانكتوري گفته مي شود كه جهت اتصال تجهيزات ترمينال داده (DTE) مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتورهاي DB سابقاً، كانكتور هاي سري D ناميده مي شدند. كانكتورهاي DB را مي توان به منظور اتصالات سريال يا موازي بين دستگاه ها استفاده نمود. انواع رايج كانكتورهاي خانواده ي DB شامل موارد زير مي شوند:

كانكتور DB-9 كه يك كانكتور سريال با ? پين جهت اتصال مودم ها، چاپگرهاي سريال، دستگاه هاي ماوس و غيره مي باشد.

كانكتور DB-15 كه يك كانكتور با ?? پين بوده و به منظور متصل نمودن دستگاه هايي همچون مانيتورهاي مكين تاش و كارت هاي رابط شبكه (NIC)، براي كابل هاي ??Base5 مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور DB-25، كه يك كانكتور داراي ?? پين بوده و جهت متصل نمودن دستگاه هاي رابط سيستم ريز كامپيوتر مكين تاش (SCSI)، مودم ها، چاپگر هاي سريال، كابل هاي موازي، جعبه هاي سوئيچ و غيره مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور DB-37 كه يك كانكتور با تعداد ?? پين مي باشد و جهت اتصال دستگاه هايي همچون روتر و واحدهاي خدمات كانال (CSU) استفاده مي شود.

كانكتور DB-60 كه كانكتوري با ?? پين مي باشد و جهت متصل نمودن دستگاه هايي مانند روترهاي سيسكو مورد استفاده قرار مي گيرد.

كانكتور هاي سري V

كانكتورهاي سري V مجموعه اي از استانداردهاي ارتباطي مي باشند كه توسط اتحاديه ي بين المللي ارتباطات از راه دور (ITU) توسعه داده شده اند.

پروتكل ‌هاي سريV روش ‌هايي را به منظور تبادل اطلاعات از طريق سيستم تلفن عمومي با استفاده از ابزارهاي ارتباطي نظير مودم و مولتي پلكسر، ايجاد مي نمايند. اين پروتكل هاي گوناگون در واقع رابط هاي بين تجهيزات پايانه داده (DTE) مانند كامپيوترها و تجهيزات ارتباطات داده (DCE) مانند مودم ها را تعيين نموده و همچنين روش هاي سيگنال دهي را جهت استفاده از طريق سيستم هاي تلفن عمومي ارائه مي نمايند.

كانكتورهاي RJ

كانكتورهاي RJ خانواده اي از كانكتورهاي push-and-click يا همان فشار و كليك براي سيم كشي جفت پيچ خورده در سيم كشي تلفن و شبكه به شمار مي روند. RJ مخفف Regged Jack مي باشد و انواع كانكتورهاي RJ هم اتصال ماده يعني jack و هم نوع اتصال نر يعني Plug را در بر مي گيرند.

كانكتور RJ-11 يك كانكتور نوعي تلفني با ? سيم يا ? سيم مي باشد كه تلفن ها را به صفحات جداري متصل مي نمايد. كانكتور RJ-11 حداكثر شش سيم را پشتيباني مي كند اما فقط نوع داراي چهار سيم آن با كابل كشي دو جفت پيچ خورده به طور متداول در كابل كشي تلفن يافت مي شود.

كانكتور RJ-45 يك كانكتور نوع تلفن ? سيمي مي باشد كه به منظور اتصال رايانه‌ها، صفحات جداري الكتريكي، پچ پانل هل و ساير اجزاي شبكه با كابل كشي جفت پيچ خورده بكار مي‌رود. كانكتور RJ-45 يك نوع اتصال دهنده ي استاندارد براي هر دو جفت كابل كشي جفت پيچ خورده ي محافظت نشده (UTP) و جفت پيچ خورده ي محافظت شده (STP) در شبكه هاي اترنت star-topology مانند ??BaseT و ???BaseT4 محسوب مي شود.

كانكتور RJ-48 يك كانكتور تلفن از نوع ? سيم بوده كه به منظور اتصال خطوط سرويس داده ي ديجيتال T1 و ??KB با كابل كشي جفت پيچ خورده مورد استفاده قرار مي گيرد. كانكتور RJ-48 از همان جك كانكتور RJ-45 استفاده نموده در حالي كه از پين متفاوتي استفاده مي كند، به همراه يك جفت سيم بخ منظور انتقال سيگنال و يك جفت براي دريافت سيگنال، يك جفت جهت تخليه و يك جفت استفاده نشده جهت رزرو براي استفاده هاي احتمالي آينده.

يه طور كلي كانكتورهاي RJ-48 در سه نوع RJ-48C ، RJ-48X براي اتصال خطوط T1 و RJ-48S براي اتصال خطوط DDS 56-KB تعبيه شده اند.

كانكتورهاي فيبر نوري

كانكتورهاي SC / ST جهت اتصال كابل كشي فيبر نوري به دستگاه هاي شبكه استفاده مي شوند. حروف اختصاري SC مخفف subscriber connector و ST مخفف straight tip مي باشند.

اين كانكتورها جزو انواع كانكتورهايي مي باشند كه معمولاً براي اتصال كابل كشي فيبر نوري به دستگاه هاي شبكه مورد استفاده قرار مي گيرند. هر دو مورد از اين كانكتورها توسط استاندارد هاي اتحاديه ي صنايع الكترونيكي و انجمن صنعت ارتباطات به رسميت شناخته شده اند.

حروف SC مخفف اتصال مشترك است و يك كانكتور فيبر نوري استاندارد دوبلكس با بدنه ي پلاستيكي شكل مربع و ويژگي قفل push-pull locking مي باشد. كانكتورهاي SC به طور معمول در محيط هاي ارتباطي داده، CATV و تلفن استفاده مي شوند.

كانكتور ST، يك كانكتور فيبر نوري با كارايي بالا و با حلقه هاي سراميكي گرد بوده كه داراي قفل bayonet يا همان قفل چفتي مي باشد. كانكتور هاي ST نسبت به كانكتورهاي SC متداول تر مي باشند.

معمولاً مي توانيد از كانكتورهاي SC و ST با كابل كشي فيبر نوري تك حالته يا چند حالته استفاده كنيد. همچنين لازم به ذكر است كه كانكتورهاي SC و ST به دو صورت ساده و دوبلكس عرضه مي شوند.

نوع سوم از كانكتورهاي فيبر نوري كانكتورهاي SMA مي باشند كه از ويژگي قفل مهره اي برخوردار بوده و زير مجموعه هاي آن شامل كانكتورهاي SMA905 و SMA906 مي باشند.

و اما در واقع بهترين كانكتورهاي فيبر نوري كانكتورهاي military-grade هستند. اين كانكتورها داراي مشخصات MIL-C-83522 (ST) بوده و ضد خوردگي هستند، قابليت كاهش فشار كابل را داشته و در برابر گرما، شوك، لرزش، قارچ و هرگونه سايش مقاوم هستند.

دستگاه هاي رابط سيستم ريز كامپيوترها يا SCSI

واژه ي SCSI مخفف Small Computer System Interface بوده و زمينه ي اتصال لوازم جانبي را به رايانه با استفاده از رابط انتقال موازي فراهم مي سازد. كانكتورهاي (SCSI) توسط كمپاني اپل توسعه يافته است و در دنياي رايانه هاي شخصي براي سولوشن هاي ذخيره سازي با كيفيت بالا مورد استفاده قرار مي گيرد.

به منظور پياده سازي SCSI بر روي يك سيستم، مي توانيد از يك آداپتور SCSI جهت رابط با سيستم و دستگاه هاي مناسب SCSI مانند هارد ديسك هاي SCSI استفاده كنيد.

هر دستگاه مرتبط با يك گذرگاه SCSI بايد داراي يك شماره شناسه ي دستگاه SCSI تخصيص داده شده به خود آن دستگاه باشد كه به SCSI اجازه مي دهد تا تعدادي از دستگاه ها را توسط يك گذرگاه موازي واحد به يكديگر متصل نمايد.

شما مي توانيد شناسه هاي SCSI را با استفاده از سوئيچ هاي dip يا jumper ها و يا با استفاده از نرم افزار پيكربندي تغيير دهيد.

https://networkencyclopedia.com/connector-device/

https://networkencyclopedia.com/bnc-connector/

https://networkencyclopedia.com/db-connector/

https://networkencyclopedia.com/sc-and-st-connectors/

https://networkencyclopedia.com/small-computer-system-interface-scsi/

 

The post انواع كانكتورهاي شبكه كدام اند؟ appeared first on فروشگاه اينترنتي نود - Node Shop.

 

املاك عظيميان

در گستره امور ملكي مشاورين امين و صادق شما انگشت شمار هستند.

مناطقي كه مشاوران املاك عظيميان فعاليت مستمر دارند :

اقدسيه – صاحبقرانيه – آجودانيه – نياوران – كامرانيه – فرمانيه – شمال كاخ

 

بيشتر با املاك عظيميان آشنا شويد :

املاك عظيميان از سال 1395 فعاليت مجموعه خود را به طور رسمي آغاز كرد و پا به عرصه خريد و فروش و رهن و اجاره بهترين ملك هاي لوكس و لاكچري منطقه يك تهران نمود. اين فعاليت ها هم اكنون و بعد  از گذشت ? سال متمادي بيشتر شده و در راستاي رضايتمندي مشتري و خدمات بهينه هدفند گرديده است. شما مخاطب گرامي مي توانيد براي دسترسي به جامع ترين منبع ملك ها و مستغلات اين منطقه از لينك زير استفاده كرده و با املاك عظيميان تماس برقرار كنيد.

بلاگ املاك عظيميان

كارشناسان املاك عظيميان در ساعات زير پاسخگوي شما هستند

كافيست در ساعات قيد شده با ما تماس بگيريد و از مشاوره رايگان بهره مند شويد

كارشناسان املاك عظيميان در ساعت زير پاسخگوي شما هستند

شنبه تا پنج شنبه از ساعت ??:?? الي ??:??

جمعه ها و اعياد  ??:?? الي ??:??

شماره هاي تماس دفتر

شماره هاي تماس دفتر در قسمت زير قيد شده است - شماره هاي مشاورين در قسمت مشاوران

تلفن تماس :  ???? ???? ???

شماره فكس :  ???? ???? ???

پاسخگويي شبانه‌روزي : ??????? ????

آدرس دفتر املاك عظيميان : تهران . خيابان موحد دانش ( اقدسيه ) . بازار صدف . طبقه سوم . واحد هشت

 

راديولوژي الف

راديولوژي الف

راديولوژي شامل متدها و روش هاي مختلفي در عكس برداري است كه هر كدام مزيت هاي خاص خود را دارد. پيشرفت علم نيز تكنولوژي هاي تازه اي را در اختيار مراكز راديولوژي قرار مي دهد تا با بهره گيري از علم و تجربه، درمان هاي دقيق تري به بيماران ارائه شود. در اينجا اشاره كوتاهي به سه عكس متداول در دندانپزشكي مي كنيم:

  • عكس opg

عكس opg يكي از انواع عكس هاي راديولوژي رايج در دندانپزشكي است. وقتي فرد براي معاينه به صورت ساليانه به دندان پزشك مراجعه مي كند، در اولين اقدام، دندان پزشك دستور يك عكس opg را مي نويسد. در اين عكس نمايي از همه دندان ها در يك تصوير ديده مي شود كه بر اساس آن دندان پزشك تعداد جلسات لازم براي درمان را تنظيم مي كند.

كاربرد عكس opg

اين نوع از عكس برداري كاربردهايي در دندان پزشكي دارد كه به اين شرح است:

  • تشخيص حفره هاي دندان ها
  • مشاهده عفونت در لثه و دندان
  • وجود تومورها در لثه و دهان
  • تشخيص مشكلات سينوسي
  • شكستگي استخوان فك و دندان ها
  • مشاهده ميزان رشد دندان هاي شيري

فايده عكس opg

اين نوع از عكس برداري دندانپزشكي، كمك مي كند تا پوسيدگي هاي دندان، در مراحل ابتدايي تشخيص و درمان شود. زيرا با عميق تر شدن و گسترش پوسيدگي، امكان از دست رفتن دندان وجود دارد.

روند انجام كار

براي انجام اين عكس برداري، ابتدا بايستي عينك و اشياي فلزي ناحيه گردن و صورت مانند گردنبند را كنار گذاشت و چانه را روي قسمت مخصوص دستگاه قرار داد. صفحه كوچكي نيز در داخل دهان قرار مي گيرد كه فرد بايد آن را با دندان هاي خود ثابت نگه دارد.

بخشي از دستگاه كه به صورت دوار حركت مي كند، دور سر بيمار به حركت در مي آيد و تصويري ??? درجه اي از ناحيه فك بالا و پايين را در يك نما حاصل مي كند. در زمان كار دستگاه، فرد بايد ثابت و بي حركت بماند. مدت زمان اين عكس برداري به طور معمول كمتر از ? دقيقه خواهد بود.

عكس opg  در زعفرانيه

براي تهيه عكس opg و استفاده از اين خدمت در عكس opg در زعفرانيه و مناطق اطراف مي توان به راديولوژي الف مراجعه كرد كه با در اختيار داشتن تجهيزات به روز و كادري مجرب، آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

  • عكس ايمپلنت

هرگاه فردي به هر علت، يك يا چند دندان خود را از دست بدهد، بهترين روش جايگزيني دندان، استفاده از ايمپلنت است. ايمپلنت دنداني است كه دندان پزشك بر اساس قالب هاي تهيه شده از فك بيمار، ساخته و آن را به شكل ثابت به فك متصل مي كند. ظاهر ايمپلنت با دندان هاي ديگر تفاوت چنداني ندارد.

در مراحل قالب گيري، اتصال و بعد از متصل كردن ايمپلنت، نياز است تا دندان پزشك به صورت واضح عكس هاي دو بعدي يا سه بعدي از فك را مشاهده كند. در اين مواقع انواع عكس برداري هاي قابل استفاده در دندانپزشكي به كمك دندان پزشك مي آيند و او مي تواند بر حسب نياز از يكي از روش ها بهره ببرد.

عكس ايمپلنت را مي توان از طريق روش معمولي راديولوژي دندان، سي تي اسكن، راديولوژي جمجمه، opg و cbct تهيه كرد. اين روش ها، قابل جانشيني با يكديگر نيستند و به تشخيص دندان پزشك هر بار، يكي از آن ها مورد استفاده قرار مي گيرد. از ميان اين روش ها كه عكسي دو بعدي را در اختيار دندان پزشك قرار مي دهند، cbct با ارائه عكس سه بعدي كمك شايان توجهي به روند درمان مي كند.

تمامي روش هاي مورد نياز در تهيه عكس ايمپلنت در شمال تهران، در مركز راديولوژي الف گرد هم آورده شده تا بيمار با مراجعه به تنها يك مركز، تمام خدمات مورد نياز خود را دريافت كند.

عكس cbct

Cbct تكنولوژي شاخصي است كه به كمك متخصصين آمده تا درمان مطلوب تري را رقم بزند. دستگاه عكس برداري cbct همانند سي تي اسكن از اشعه ايكس براي ثبت تصاوير استفاده مي كند اما به دليل حجم كم اشعه و زمان كمتر تابش، ايمني بالاتري نسبت به دستگاه سي تي اسكن دارد.

تصوير سه بعدي؛ مهم ترين دستاورد cbct

مهم ترين شاخصه cbct ارائه تصوير سه بعدي از طريق پردازش اطلاعات حين تصويربرداري است. اين تصوير سه بعدي به دندان پزشك اين امكان را مي دهد كه دهان و دندان ها را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار داده و عصب، رگ ها و بافت محل مورد نظر را به خوبي مشاهده كند. اگر كيست يا عفونتي نيز در فضاي دهان وجود داشته باشد، با اين شكل از عكس برداري مشخص مي شود.

عكس cbct؛ قابل استفاده براي متخصصين رشته هاي مختلف

اسكن هايي كه از فك و صورت با دستگاه cbct گرفته مي شود، علاوه بر دندان پزشكان به مدد متخصصين گوش و حلق و بيني، جراحان فك و صورت و سازندگان پروتزهاي صورت نيز مي آيد. پزشكان و دندان پزشكان با داشتن تصاوير سه بعدي، تشخيص هاي دقيق تر و عملكرد بهتري خواهند داشت. تصويرهاي سه بعدي ضريب خطاي انساني را به طور محسوسي كاهش مي دهد.

 نحوه عكس برداري با دستگاه cbct

نحوه تصويربرداري با اين روش به اين گونه است كه فرد بعد از خارج كردن تمامي اشياي فلزي از ناحيه گردن و سر، در مقابل دستگاه بي حركت قرار مي گيرد. دستگاه با چرخشي ??? درجه اي، از تمام نسوج نرم و استخوان ها تصويرهاي دو بعدي تهيه مي كند. در هر دور از چرخش، دستگاه cbct مي تواند ??? تا ??? عكس بگيرد. در نهايت با تركيب عكس ها در زواياي مختلف، تصاويري سه بعدي قابل ارائه به پزشك است.

كاربردهاي عكس cbct

همان طور كه گفته شد اين شيوه از عكس برداري در رشته هاي مختلف پزشكي و دندان پزشكي كاربرد دارد. تعدادي از كاربردهاي رايج cbct را مي توان نام برد:

  • تشخيص اختلال مفصل
  • بررسي سينوس ها
  • پيدا كردن راه حلي براي مشكلات ارتودنسي
  • بررسي دندان هاي نهفته
  • بررسي نحوه قرارگيري ايمپلنت ها
  • تشخيص مشكلات فك
  • مشاهده تومورهاي محدوده دهان
  • ارزيابي مجاري عصبي
  • مطالعه ساختار استخوان ها

?? -پيدا كردن منشا درد بعد از جراحي

 عكس cbct  نيم فك

در صورت لزوم دندان پزشك دستور عكس cbct نيم فك را مي نويسد. در اين مواقع عكس هاي تهيه شده از منطقه مورد نظر به صورت سه بعدي پردازش شده و به صورت ديجيتال در اختيار بيمار و پزشك قرار مي گيرد.

منبع: مجله سلامت

 

فروشگاه كتاب

كتابفروشي آنلاين كاواك از سال ???? فعاليت خود را در زمينه‌ي بررسي و معرفي كتاب آغاز نموده است. در طول مدت فعاليت به جهت همراهي و اشتياق و جذب مخاطبين بيشتر بر آن شديم تا وبگاه كاواك را راه اندازي نماييم.
هدف اصلي كاواك معرفي مجموعه‌اي از بهترين و تازه‌ترين‌هاي نشر ايران و جهان است كه براي تمامي گروه هاي سني از جمله كودك و نوجوان ارائه مي گردد. وبگاه كاواك قصد دارد با كيفيتي مطلوب و در كمترين زمان ممكن فرايند ارسال و تحويل را چه در داخل و چه در خارج از كشور براي كتاب‌خوانان عزيز فراهم سازد.
علاوه بر وبگاه، مجله‌ي كاواك و خبرنامه، روزانه با مطالب مربوط به حوزه فرهنگ و هنر در خدمت شما عزيزان خواهد بود. همچنين فعاليت كاواك در فضاي مجازي از جمله توييتر، اينستاگرام، تلگرام و گودريدز ادامه‌ داشته و منتظر شنيدن نظرات شما عزيزان هستيم.

خريد كتاب با موضوعات مختلف از جمله عمومي, هنري, روانشناسي, كودك و نوجوان, درسي و دانشگاهي و غيره
از كتابفروشي كاواك

:heavy_check_mark: داراي نماد اعتماد الكترونيك
:heavy_check_mark: ارسال به سراسر نقاط دنيا
:heavy_check_mark: تحويل فوري كتاب در تهران
:heavy_check_mark: سفارشات بالاي دويست هزار تومان ارسال رايگان

جهت مشاهده‌ كتابها به وب سايت كاواك مراجعه نماييد:
https://www.cavack.com

هم‌ چنين مي‌ توانيد جهت مطالعه درمورد موضوعات مختلف از جمله معرفي و نقد كتاب,تازه‌ هاي نشر,نويسندگان, شخصيت‌ هاي برجسته و غيره به مجله‌ي كاواك مراجعه نماييد:
https://mag.cavack.com/

لطفا به جمع ما در شبكه‌ هاي اجتماعي بپيونديد : cavackonline#
اينستاگرام : https://www.instagram.com/cavackonline
تلگرام : https://t.me/cavackonline

آدرس : تهران، يوسف آباد، خيابان اسدآبادي، پلاك ???، طبقه اول، واحد ?
شماره تماس : 88061153

 

قمار آنلاين و روياي نقش بر آب پولدار شدن

قمار آنلاين و روياي نقش بر آب پولدار شدن

روياي نقش بر آب اين روز هاي مال باختگان سايت هاي شرط بندي كه نه تنها به واقعيت مبدل نشده بلگه باعث از دست رفتن پول و ثمره تلاش هاي بسياري از افراد شده.

بسياري از مالباختگان سايت هاي پيش بيني فوتبال و شرط بندي نه قصد تفريح داشته اند نه اهل قمار بوده اند فقط به دنبال روشي ميانبر براي پولدار شدن بوده اند و امروز به جز حسرت چيزي نسيبشان نشده، اين افراد عمدتا فريب شاخ هاي اينستاگرام و و عده هاي جذاب آنها را خورده اند كه اين موضوع بايد از نظر شخصيتي به صورت عميقي مورد بررسي قرار بگيرد.

چه ميشود كه جوان هاي ما به جاي كار و تلاش در تخصصشان مي خواهند از راه قمار پولدار شوند؟

شايد دليل اين است كه جوان هاي ما امروزه به جاي اين كه در حرفه و تخصصشان مشغول كار باشند و به اصطلاح وقت سر خاراندن هم نداشته باشند بي كار هستند و درآمدي ندارند و به فكر اين هستند كه پس انداز خوشان را سكوي پرتابي كنند به سوي موفقيت و ميلياردر شدن اما اتفاقي كي مي افتند كاملا برعكس است و اين كار مي شود مايه افسوس و پيشيماني.

روش جديد كلاهبرداري سايت هاي شرط بندي

در اين روش سايت هاي شرط بندي بازي هاي خاصي را به عنوان بازي هاي پول ساز و راحت معرفي مي كنند مثل بازي انفجار كه شاخ هاي اينستاگرام با بي حيايي و روش هاي غير اخلاقي اين بازي را تبليغ مي كنند در اين روش افرادي از سمت اين سايت هاي شرط بندي كلاهبردار مامور مي شوند روش هاي برد ، كد هاي تقلب و ربات هاي بازي انفجار را به افراد ساده باور بفروشند و اين افراد را با اعتماد به نفس كاذب داخل بازي كنند و به راحتي سرمايه اين افراد را از دستشان خارج مي كنند

اين سوال خيلي از افراد است و بايد بگويم رويا و آرزوي بسياري از افراد ساده باور است، اين افراد معمولا به دنبال هك الگوريتم و فرمول بازي و يا خريد ربات تشخيص ضريب بازي انفجار هستند كه بايد بدانند اينها همه راه هايي براي كلاهبرداري بيشتر سايت هاي نامعتبر هستند.**يكبار براي هميشه اين را بپذيريد كه اين وعده ها جذاب فقط راه كلاهبرداري بيشتر از شماست و به قول شاعر كل اگر طبيب بودي سر خود دوا نمودي**

چگونه مي توان به صورت قطعي جلوي سايت هاي قمار را گرفت؟

اگر بخواهيم براي هميشه از دست تمامي سايت هاي پيش بيني فوتبال و شرط بندي ( قمار ) راحت شويم فقط يك راه تضميني وجود دارد و آن هم افزايش خرد جمعي جامعه نسبت به قمار و روياي نقش بر آب يك شبه پولدار شدن است.

اگر افراد جامعه بپذيرند و درك كنند كه هيچكسي تا به امروز از طريق شرط بندي و فعاليت در كازينو هاي آنلاين پولدار نشده به غير از گردانندگان اين سايت ها و براي هميشه اين فكر و كار بي فايده را كنار بگزارند و در اين سايت ها مثل فعاليتي نكنند همين امر باعث مي شود كه اين سايت ها به صورت اتوماتيك نتوانند به فعاليت خودشان ادامه دهند.

منبع: گلستان 24

 

 

ميزان موفقيت ايمپلنت دندان چقدر است؟

ايمپلنت دندان

پس از اينكه دنداني از بين رفت و جاي آن خالي شد، مشكلات زيادي براي جويدن و حتي تكلم ممكن است پيش بيايد. يكي از راه هاي درمان اين وضعيت استفاده از ايمپلنت دندان است.

ايمپلنت دندان از جمله درمان هاي حوزه دندانپزشكي است كه به نوعي جايگزين دندانِ از دست رفته طبيعي ميشود. هرچند كه ايمپلنت مصنوعي كاملا ساختاري غيرزنده است، اما استحكام كافي براي جويدن غذا و شرايط ديگر را دارد. و در ظاهر دقيقا مشابه يك دندان سالم و طبيعي است كه عملكرد جويدن را به خوبي انجام مي‌دهد.

ايمپلنت دندان چيست؟

ايمپلنت يا كاشت دندان، يك متد درماني است كه در آن يك قطعه كوچك مصنوعي (معمولا از جنس تيتانيوم) در داخل استخوان فك ها قرار ميگيرد و به نوعي نقش دندان را ايفا ميكند.

ايمپلنت كاشته شده در استخوان معمولا با سلول هاي استخواني و دهاني سازگار است. و در كار آن ها اختلال ايجاد نمي كند. روي اين قطعه كاشتني را با تاج و روكش دندان پر ميكنند تا شكلي دقيقا شبيه به دندان ايجاد شود.

فيلم جراحي ايمپلنت دندان

چرا ايمپلنت دندان از اهميت زيادي برخوردار است؟

به صورت خلاصه بايد گفت كه كاشت دندان موفق ترين راه براي جايگزيني دندان در اشخاصي است كه دندان طبيعي خود را از دست داده اند. تمامي ايمپلنت ها به نوعي مشابه با ريشه دندان عمل كرده و عمل جويدن را تسهيل مي بخشند.

برخلاف دندان هاي مصنوعي متحرك، ايمپلنت ها براي تكلم و غذا خوردن مشكلي محسوب نميشوند. زيرا محكم در فك شخص ثابت شده اند.

انتخاب نوع ايمپلنت دندان

شخص ابتدا بايد توسط دندانپزشك معاينه شده و ساختارهاي دهان، دندان و فك او با دقت ارزيابي شوند. پس از آنكه مشخص شد شخص هيچگونه مشكلي مربوط به ساختارهاي دهاني ندارد (مثل عفونت لثه و ..) دندانپزشك با توجه به شرايط شخص، نوع ايمپلنت را براي او انتخاب ميكند. نوع پروتز كاشته شده در فك متفاوت خواهد بود و ممكن است ثابت يا متحرك باشد.

چرا بايد از كاشت دندان استفاده كرد؟

به نظر ميرسد به خاطر دلايل  موارد زير، رو آوردن به كاشت دندان در ميان افراد مختلف رو به افزايش است:

  • زيرا اين روش، جديدترين راه حل براي جايگزين كردن دندان طبيعي از دست رفته است.
  • به صورت دائمي در فك شما قرار داده مي‌شود و تا آخر عمر كارايي خود را حفظ مي‌كند.
  • اعتماد به نفس افراد ميانسال و مسن را افزايش ميدهد
  • به تكلم و گفتار كمك ميكند
  • كاشت دندان به نوعي براي دندان هاي مجاور يك مزيت و تكيه گاه مناسبي تلقي ميشود.
  • افزايش توان جويدن
  • زيباتر شدن دندان ها و طرح لبخند
  • بالا بودن ميزان موفقيت عمل كاشت ددان (تقريبا 97 درصد)

ميزان موفقيت ايمپلنت دندان چقدر است؟

طبق گزارشات رسمي از منابع معتبر، ميزان موفقيت ايمپلنت دندان در افراد مختلف چيزي حدود 97 درصد است. در حدود 3 درصد باقي مانده، به جاي اينكه ايمپلنت به بافت پيوند استخواني بچسپد به لثه متصل مي شود كه بايد از نو عمل كاشت را انجام داد.

آيا كاشت ايمپلنت دندان شامل محدوديت سني خاصي مي‌شود؟

براي انجام اينكار معمولا بايد به اندازه كافي صبر كرد تا بافت استخواني صورت و فك ها به تكامل و انتهاي رشد خود برسند. سن اتمام رشد استخوان هاي صورت معمولا 18 سال است.

اگر پيش از اين سن اقدام به انجام كاشت ايمپلنت كرد، به خاطر رشد فك، سايز دندان كاشته شده كوچكتر ميشود. و بايد دوباره آن را تعويض كرد. ولي پس از اتمام سن 18 سالگي هيچگونه محدوديت خاصي در خصوص كاشت ايمپلنت دندان وجود ندارد و تا هر سني ميتوان اين كار را انجام داد.

بهترين زمان براي كاشت چه زماني است؟

به نظر ميرسد مناسب ترين زمان براي انجام اين كار بعد از كشيدن دندان باشد. اما مدت زمان آن ميتواند متفاوت باشد:

قرار دادن قطعه كاشتني دقيقا بعد از كشيدن دندان طبيعي (البته در مواردي كه بيمار عفونت‌لثه و يا ديابت نداشته باشد)

اتصال قطعه كاشتني به مدت 3 هفته تا 3 ماه بعد از كشيدن دندان

و سرانجام قرار داردن قطعه ايمپلنت بيش از 3 ماه پس از كشيدن دندان

نكته:

بهترين زمان براي كاشت دندان هاي فك پايين 2 تا 3 ماه پس از كشيدن دندان ها و براي دندان هاي فك بالا4 تا 5 ماه بعد ازكشيدن است

برخي از عوارض كاشت دندان

يكي از قابل توجه ترين عوارض اين كار، بروز تورم در موضع كاشت ايمپلنت است. كه البته دو تا 3 روز پس از عمل كم شده و تا 5 روز آينده بعد از عمل از بين ميرود.

 

  • كبود شدن لب ها
  • بيحسي صورت و لب
  • خونريزي جزئي

پس از كاشت قطعه ايمپلنت موارد زير را در نظر بگيريد  :

  • 3 تا 7 روز پس از كاشت ايمپلنت، از مصرف قهوه، سيگار و مشربوات الكي خوددار كنيد
  • تمام داروهاي تجويز شده توسط دندانپزشك را به موقع مصرف كنيد.
  • تا حداقل يك روز بعد از عمل ناحيه كاشت را مسواك نزنيد
  • حداقل تا 8 ساعت بعد عمل سعي كنيد دهان خود را شستشو ندهيد
  • به صورت مرتب از دهانشويه هاي استفاده كنيد
  • براي جلوگيري از تشديد خونريزي هرگز آب دهان خود را تف نكنيد.

قيمت انواع ايمپلنت دندان

هزينه هاي تمام شده خريد و نصب قطعات كاشتني دندان معولا نسبت به ساير خدمات دندانپزشكي بيشتر است. و اين طبيعي است زيرا هم قطعات گران هستند و هم روند انجام عمل مشكلتر و زمانبرتر است.

از تمام هزينه اي كه براي دندان كاشتني خود صرف ميكنيد بيشتر آن مستقيما براي خريد و بكارگيري متريال مورد نياز مورد نياز، استفاده ميشود. و طبيعي است كه هرچه فرآيند درماني تخصصي تر باشد هزينه ها نيز در هر صورت بالا خواهد بود.

هنگام كاشت اين قطعات سعي كنيد نمونه هاي ارزان آن را خريداري نكنيد و فريب تبليغات رسانه ها و كلينيك ها را نخوريد. براي كسب اطلاع از هزينه هاي نهايي اينكار بهتر است به دندانپزشك متخصص مراجعه كنيد.

قيمت ايمپلنت دندان

 منبع: آريا